Min hälsoresa till Saas-Almagell i Schweiz

2005.06.12- 26

Här tänkte jag skriva en dagbok med inslag av bilder. Resan var för mig en upplevelse att få komma in i en annan miljö där maten bara bestod av vegetarisk kost och att få träffa härliga människor med en enkel syn på livet. Detta var min julklapp från Dag och det var början till något nytt..........

Dag 1Lördag

Alla förberedelser klara. Halverat min packning. Men oj! ändå så mycket! Kängor/skor, varma/kalla kläder, tekniska prylar, matsäck och den lilla snuttekudden i bussen. Vädret? Jo, perfekt resväder, mulet och regn i luften, ca 11-12 grader.
Stiftat bekantskap med alla mina medresenärer. Vi kör och kör och så har kvällen kommit. Klockan är 23.06 och svart är det på motorvägen. En olycka i motsatt riktning har vi sett. Båda färjorna löpte utan anmärkning. Fick min Jäger, min magmedicin.
Sms:at flera gånger. Sitter nu i vilande läge, det börjar bli kallt. Tur att "snuttekudden" och filten är med. Lyssnat på min talbok- Änglar och demoner, jättespännande.
Vi stannar vid ett stopp ca 24.00....kisspaus! Ätit nyttigt hela dagen! Bussen är fullspäckad och någon sjunger skönsång längst bak i bussen. Härligt!

Dag 2.   Söndag

Natten var ok! Lite trångt men det fungerade. Vi stannade och sträckte på benen ett par gånger. Resan genom Tyskland gick bra, dock tråkig väg.
När vi kom ner till SydTyskland öppnade sig landskapet, vyerna blev bara vackrare och vackrare. Vädret var ganska bra, lite mulet, lite regn och ganska varmt.
Resan gick genom Hamburg-Basel-Bern, samt en extra tur in till Frankrike men snabbt tillbaka. Rastade vid Genevésjön vid Montreux.
"Raggade" upp en rumskompis-Ann. Det blir nog bra. Pratade med Tommy vår "Guru" att Ann och jag önskade bo ihop. Tur att det blev så för hon är jättetrevlig.
Väl framme hjälpte alla till med att bära in maten. Vi fick ett bra rum på första våningen. Duschade och gick sedan ner till foajén och mötte upp de andra gästerna.

Tommy guidade oss genom byn och berättade om två familjer som "ägde" varsin sida. Bl.a Zurbriggen den kände slalomåkaren. Byn är katolsk och mycket troende bland de äldre. Saas Almagell ligger otroligt vackert med bergen slingrande omkring sig. Korna med sina bjällror och kyrkan som slog varje kvart dygnet runt.

Kl 19.00 serverades det min första vegetariska middagsbuffé. Jätte gott med råkost- rå rödbeta- kålrabbi osv. småstrimlat och en jätte god indisk gryta till.
Presentation av personalen och sedan kom Ola vår kock och sålde sin kokbok och salvor som han själv hade tillverkat.
Drack te och sedan var det läggdags.

Dag 3. Måndag
Frukosten bestod av hirsgröt, nyponpuré och sesammjölk. Första vandringen avklarad. Den tog ca 7 timmar. Vandring från Saas Almagell till Saas Fee upp till liften i brant ....branta backar. Det kändes i fötterna på väg ner. Blåsor.......
Lutningen nerför bidrog till 3 blåsor. Imorgon andra skor.

Saas Fee                                                      Björn vår buss-chaufför ganska så blöt.........

Rätt så brant                                                      Otroligt vackert

En något trött Anna                                           Skyltarna visar olika leder....som tur är

En matpaus var inte helt fel!                                  Ett besök närmade sig......

Vädret idag var varierande, regn till en början och sedan uppehåll. Väl hemma en välbehövlig dusch samt stretchning på det.
Middag kl.19.00. Inget spännande till mat..... morötter, rivna kålrötter, tomater. Varmrätten bestod av potatisgryta som jag inte åt. Lite mat idag. Fick mina knäckebröd.
Vi dansade squaredance senare på kvällen. Jättekul! Svettigt!
Senare en föreläsning av en homeopat om radioaktiv strålning. Knäppt! Jätte trött... drack te och knaprade på fänkål.

Dag 4. Tisdag
Dagen började med god grötfrukost, knäckebröd med hemmagjord vitlöksmör kryddat med olja, buljongpulver och paprika.
Dagen var strapatslik. Förväntningarna att gå till Montemoropasset gick i stöpet.

Vi fick åka en bit upp till platsen                                   Några som vågade kämpa vidare.....

En mycket trött vandrare med fel skor                                  Vilopaus.....

Jag fick vända om för mycket snö och där mötte jag upp Margaretha och Göran...... såg vackra alprosor och njöt..
Stenigt och med fel skor var jag ganska så trött men tyckte ändå att det skulle gå vägen! När vi efter en lång klättring runt Mattmarksdammen som var helt suverän och maffig med bergen omkring oss och en stenig brant klättring äntligen kom upp till snön och sista etappen kom, sprack mina drömmar. Snön och klippblocken var för mäktigt för mig. Jag fick ge mig, för det var för mycket snö. Joggingskor och snö hör inte ihop.
Fick vända neråt med darriga ben. Mina blåsor tog överhanden och fötterna ville inte styra. Beslutade mig för att göra tre av deltagarna sällskap ner till Saas Almagell istället. En slingrig brant hemfärd väntade oss. Genom stenbäckar, klippor, snår.... kom vi äntligen hem.

Slingrande stigar och klippiga block var lederna

Vandringen tog oss totalt 7 timmar. En härlig upplevelse att vandra bland lärkträd, snåriga stigar, över klippblock och nära vattenfall och stup.

Ganska mör i kroppen fast en härlig känsla.

En dusch och sedan ner till middagen. Maten var jättegod... mycket råkost för min del. Efter det dansade vi squaredance. Funnit en trevlig danspartner i Sven. Han är en duktig vandrare och kunnig i det mesta som rör alperna och dess historia. Dansen går riktigt bra vi är många som tycker detta var kul. Mycket skratt och tjoande. Efter dansen hade Ola en föreläsning om vegetarisk mat. Mycket intressant. Fick lära mig en hel del nytt.
Avslutade kvällen med en timmes skön massage hos vår massör Lotta. Det behövdes verkligen.

Dag 5 Onsdag
Grötfrukost (hirs), jättegod med kanel, nyponpuré och sesammjölk. Mättande! Sedan in i bussen som tog oss till Saas Grund. Där tog vi linbanan upp till toppen. Blomstervandring stod på programmet. En ganska avancerad strapats runt ett stort stenblocksberg. Här gällde det att ha huvudet med och fötterna stadigt på marken. Färden var ganska jobbig men helt underbar. Solen sken och satte spår på huden. Ryggsäcksmönster i all ära. Rastade dåligt, var inte hungrig, inte ens törstig.

Vandring genom stenrösen                                               Slingrigt värre......

Några får med långa öron tittade nyfiket på oss        En rast är guld värd och av med kängorna

Gick genom vackra lärkträd ..........                             till slut hemåt igen....

Men det var väldigt skönt att plocka av sig kängorna en stund och svalka dem i vatten. Därefter fortsatte färden genom lärkskog. Det var en upplevelse och otroligt vackert. Väl hemma igen en dusch och sedan ner till middagen.
Som vanligt vackert dukat med massor av god mat. Åt en varmrätt med sojabönor, indiskt kryddad. Efter maten visade en av deltagarna Rolf annorlunda bilder på småkryp och blommor. En mästare på att fotografera. Kocken Ola hade också mycket vackra blomsterbilder. Givetvis dansade vi squaredance och lärde oss en ny tur. Jättekul! Efter det sängen.

Dag 6 Torsdag
Ny gröt, inte så god men den gick ner. Dessa nya gröter för mig mättar min mage helt otroligt. Packade lunchpaket som bestod som vanligt av frukt-färsk ananas och apelsinklyftor, knäckebröd med vitlökssmör och vatten.
Bussen tog oss till Brig. Gick där med Sven och flanerade i stan. Vi gick knappt i affärer för han ville visa alla sevärdheter hela tiden. Han hade varit med på denna resa minst 10 gånger.....så han kunde sin sak.
Mycket lärorikt. Vi satte oss och tog en "förbjuden" cafélatte. När vi satt där kom ett par damer från resan och gjorde oss sällskap. Trevligt!

Därefter åkte vi till Brigerbadet och varma grottan som höll en badtemperatur på 42 grader. En känsla att bada i så hett vatten. Det var lite annorlunda badsätt kan man säga. För inne i grottan fanns ett avslappningsrum som det skulle vara alldeles tyst i när man vilade.
Sedan badade man i det varma vattnet och varvade det med ett iskallt bad. Häftigt! Sedan badade vi ute och solen gassade så att vi fick lite färg på kroppen.

Hemma igen vid 18-tiden, snabbdusch och ner till middagen kl.19.00.

Där serverades ärtsoppa, helt ljuvlig samt råkost. En jättegod dessert som bestod av jordgubbar, bananer, körsbär som var marinerade, chokladsås över och vaniljglass till det. Mums!

Min tallrik......mättande                                               Efterrätten

Det blev inget över......konstigt nog ...eller

Tommy vår reseledare spelade gitarr och sjöng tillsammans med en "sånglärka" för oss under och efter maten. Lotta vår massör hade en fotmassagekurs för oss och sedan pratade Tommy om sträckbänken och andra tekniska apparater. Tyvärr ingen dans den här kvällen.

Dag 7.  Fredag

Idag är det min fars födelsedag, 18 juni. ringde efter frukosten och gratulerade. Solen gassade och alla var på toppen humör. Vi hade ca 27 grader. Dagens färd skulle gå till Zermatt.

Efter bussresan väntade taxin som tog oss in till staden. Zermatt är bilfri, elbilar och häst med vagn var det enda som fanns som fordon där. Vi tog bergbanan upp till en topp. Där hade vi en underbar utsikt och kunde se Matterhorn lysa med sin närvaro. Toppen är mäktig och jag fick en känsla av att en dag bestiga denna topp.

En väntan på bergbanan......                                                     Matterhorn

Tänk om man kunde klättra dit upp!!!!                    Vi går neråt denna vackra led....

Vi gick nerför berget. Vandrade genom skogar, stigar, rundade berg och in i lärkskogen för att slutligen komma ner till Zermatt.

Luften var enormt friskt och vyerna mäktiga           Här och där var det rätt så brant...pirr i benvecken...

Vågade knappt titta ner ibland                                   Bäst att sätta sig ner ett tag.....

Matterhorn lyser bakom lärkskogen som vi strax kommer in till .....

Väl nere kommer vi till Zermatt. Staden ser väldigt gammal ut. Här gick vi bland gamla byggnader och Sven berättade med glädje allt han kände till. Vi var imponerade av att höra historier om staden. Törstiga var vi och letade upp en restaurang för att få i oss något gott. Vi satte oss på en bar och drack Jägerte. Mycket musik och glädje spreds i stan och det var här jag köpte mina Lekistavar. En fullträff vill jag påstå.

De stora stenhjulen som bär överbyggnaden är för att mössen inte ska kunna klättra in i boningshuset.

Köpte presenter till barnbarnen. Den här staden vill jag gärna återkomma till. Kanske också få komma närmare Matterhorn. Sedan åkte vi tillbaka till hotellet. Snabbt in i duschen och sedan ner till middagen. Åt dåligt! Var inte hungrig. Sedan hade vi allsång och DET var jätte kul. Vi sjöng så taket "skallrade".

Dag 8. Lördag
Vilken dag! Ann och jag bestämde oss för att gå själva. Rekord i steg vill jag säga. Vi gick "Rosenstigen".

Går från Saas Almagell mycket brant uppför berget som tar oss runt till Saas Fee

Massor av vackra alprosor och andra blommor växte på berget, vi skulle till Plattjen hade vi bestämt oss för.
Vi gick och gick och hett var det . Väldigt tufft vill jag påstå. Men till toppen skulle vi......

Det såg inte så långt ut, men jösses så långt det var i hettan.

Jag var ganska trött i mina fötter och solen gassade för fullt. Men vi var envisa båda två. Tur var väl det. För det började komma moln och vi skulle upp ........

Snart uppe................................................................................står i snö....

Vi travade på. Till slut kom vi upp till toppen. Plattjen 2583 m.ö.h. Molnen lurade i bakgrunden och vi kände att det var dags att gå nerför igen. På vägen ner träffade vi på andra deltagare. Ha ha ha de var på väg uppför.

Heja mig!!!!                                                        Utsikt och led ner till Saas Fee

Efter en lång färd nerför gick vi genom Saas Fee. Jag ringde Dag ch vi letade och letade efter en webkamera som skulle sitta nere i byn. Men utan resutlat. Fötterna värkte.

Väl hemma igen var det duschen som väntade. Därefter gick vi ner till middagen som var väldigt god.

Dag 9. Söndag
Återigen en tuff vandring. Vi tog bussen till Mörel och där tog vi en stor kabinlift upp till Riedelalp. En mycket brant väg upp till ett Museum där vi delade upp oss i grupper.

Här var så vackert att jag blev andfådd..........................

Äntligen upp till första målet

Vi var ett fåtal som gick runt berget som tog ca en timme. En liten fel väg ingick.....brant som tusan!

Väl tillbaka till Museet gick vi i flock till Glaciären. Men se det vill inte jag! Så jag pinnade på. De andra sackade efter. Snart kom Ann och vi var två. Tuffa stigningar närmade sig. Fötterna började visa att dom fanns. Där vägen delade sig gick Ann och jag återigen "fel" och gick mot toppen som vi ville, den var tuff vill jag säga. Phu! Stannade var tionde meter och vilade. Väl uppe fanns där en välbehövlig kabinlift... och den tog vi.

Rötterna reste sig ur jorden för att ta hand om oss ............nedanför låg glaciären och glänste

Här gällde det att följa skyltarna

Vi gick och vi gick.......

Vackra alpblommor gladde oss på vägen                                Snart uppe...

Här kunde man se Glaciären på bättre håll                              Skönt att vara uppe....

Vägen ner var otroligt vacker. Alpväxter blandat med klingande kossor förgyllde tillvaron.

Väl hemma väntade en härlig buffé. Det var en fröjd att gå ner och njuta utav maten och hur vackert det var upplagt.

Blev mätt och njöt i fulla drag samtidigt spelade Tommy för oss under måltiden.....

Kvällen förflöt med Lotta som föreläsare. Hon pratade om hur viktigt det var att ha rätt andningsteknik. Lärorikt! Som vanligt var det dans. Den här kvällen var intresset svalt. Kanske var många trötta och ville bara koppla av. Vi var ett fåtal som dansade och det var hur kul som helst. Vad gjorde trötta ben och kroppar när man hade roligt.

Dag 10. Måndag
Strålande sol och blå himmel. Idag har vi vandrat upp till Fäbodarna vid Furgstalden i Saas Fee. Vi gick uppför en ganska brant stenig stig med mycket lärkträd. Ett par svarta kor med bjällror kom och mötte oss. De följde oss ända fram till en fäbod.

Sällskapet tittar på lärkskogen            ........                när korna tittar på oss

Snart framme vid fäbodarna där korna redan står och väntar

Lite rädd blev jag allt. De var enormt stora och respektingivande. Vi fikade och sedan gick färden uppför - uppför- uppför.... genom forsar, buskar och stenar.

Vilken känsla att gå över dessa hala stenar och inte bli blöt.........

Väl uppe slet vi av oss kängorna och solade och fyllde på med vatten. Vätskan var viktig! En lång fikapaus var välbehövlig. Färden ner var lika vacker. Stannade vid en fäbod och beskådade utsikten. Sedan nerför till öppna blommande landskap och till en alprestaurang där vi drack iste.

Man kan se några skymtande där nere                           Skönt att få ett stopp!

Jag kan inte med ord beskriva hur jag kände mig i detta läge...ville inte hem i alla fall

Utsikten var bara så fantastisk

Framme vid en restaurang för att ta ett kallt glas iste

Det var gott! Efter pausen traskade vi vidare och hem till hotellet. Där väntade en välbehövlig dusch. På kvällen hade vi bokat bord på en trevlig restaurang. Det var högt i tak! Massor av gäster och vi svenskar upptog nog en del plats där. Vår "sånglärka" i gruppen sjöng så det stod härliga till. Dragspel och tyrolermusik stod högt i kurs den här kvällen. Dansade fågeldansen naturligtvis. Jag tror nog att folket gillade oss......Lite hesa men glada i hågen traskade vi hemåt så småningom.

Dag 11. Tisdag

Sol igen och ca 30 grader. Idag åkte vi till Leukerbads kurort. Vägen dit var mycket brant. Per vår busschaufför fick något panik när vi nästan var framme. De hade stängt av vägen in till Leukerbad. Enda vägen var genom en tunnel med maxhöjd 3.70m. Bussen var 3.90 ca. Oj då...tänkte vi...skulle vi backa hela den slingriga vägen tillbaka ner?
Men nej då! Per och Tommy gick fram till bommen och den gick att lyfta upp. Enda chansen att vända. vi fick lugnt trava in till byn till fots. Lite spännande, den var kanske ca 2 km lång.

Vägen upp till Leukerbad

Vilka berg som stiger upp ur intet när vi kommer gående längst vägen

Väl framme var det skönt att få komma till badet

Många massegepooler och annat smått och gott. Vistelsen var mycket angenäm och jag låg i vattnet mest hela tiden.

Hur stort som helst och väldigt fräscht!

Blanka om kropparna och kanske lite solbrända bröt vi upp. Jag tog en härlig promenad i byn och träffade där Sven. Han visade mig en del trevliga ställen och vi gick in på ett litet fik och drack kaffe. Sedan gick vi ner till gruppen. Tillbaka till hotellet och middagen som väntade en timme senare än vanligt. God mat som alltid. Efter maten gick vi på konsert. Det var en flickkör mellan 12-16 år som sjöng. Väldigt trevligt. Därefter gick vi till vattenfallet i byn och hörde bruset. Genom skogen och hem igen. På kvällen hade jag ont i magen. Trodde magen var vänjd vid maten vid det här laget. Men alla linser och bönor gjorde revolt i mig. Gick och la mig!

Dag 12. Onsdag
Bara två dagar kvar. Här är så vackert och naturen är bara så underbar. Jag stormtrivs och har lärt mig att förälska mig i detta land och folket, djuren och naturen framförallt.
Idag gick vi den längsta turen hittills. Vi tog bussen till Stalden och där tog vi en linbana upp till toppen. Det var den brantaste linbana jag varit med om.

Vilken känsla ...tur den höll                                       En trevlig by

Väl uppe delade vi in oss i grupper. Jag tog första led och "kommando". Skitskoj!!!!!! Jag pinnade på ganska fort vilket inte var så populärt. Men ändå! Såg vad jag ville se!

Ett fint kapell uppenbarade sig för oss vilket var väldigt vanligt att få se i detta land

Vi gick genom branta stenrösen och slingrande smala vägar. Var inte längre rädd för höjder och smala leder.

Det var växlande leder och slutligen hamnade vi hos en gammal farbror som bodde i huset året om

Här var det gott att vila benen och ta en vätskekontroll!

Åter dags att gå iväg...

Över vattenfall och broar.......

Ett träds rötter som slingrar sig runt en sten                    Jaha vart var det nu vi skulle......

Flera pauser var vi tvungna att ta. Solen gassade och hettan var enorm. Här var så enormt vackert att jag kunde inte få nog. Varierande vägar, stigar och skogen gjorde vandringen njutbar.

Fika paus                                                          Dags att gå igen!

Gamla hus som fortfarande står sig                           Ett nytt kapell att se

Trötta ben och lite skavanker här och där kom vi slutligen fram till bussen. Lilltån skavde och blev sårig. Stackars mig! Med vad gjorde det när man har kul! Duschen väntade och sedan ner till middagen. Vi hade gott om tid för den serverades kl. 19.00 även denna dag. Ola vår reseledare och kock var fortfarande sjuk. Stackarn! Han har varit sjuk i fyra dagar nu och är helt utslagen. Efter maten var det allsång och sedan sängen.

Dag 13. Torsdag                                     Glad Midsommar!

Vaknade tidigt, solen sken även denna morgon fast åskan hade mullrat förfärligt igår kväll. Efter frukosten packade vi vår matsäck och började gå mot Saas Fee som tar ca 45 minuter. Vi strosade i byn och gick sedan en brant lutning upp till en groddamm. Den var väldigt vacker med blomklädda hus och restauranger. Väl uppe fikade vi och sedan ner igen.

På väg till Saas Fee                                      Hit hoppas jag att få återkomma fler gånger!

Husen är så fina med sin blomsterprakt och snön som lyser i bakgrunden till den blommande äng framför

Till slut kommer vi fram till groddammen och där tar vi en fika paus

På väg ner försökte vi återigen hitta webbkameran och vi lyckades. Ringde till Dag hemma i Sverige och han kunde efter en stund se oss i Saas Fee!!! Festligt!

Vi fortsatte till ett fint Café och där drack jag en caffelatte. Gott!

Efter pausen var det dags att återvända hem igen. Sista vandringsdagen..snyft! Älskar verkligen det här. Hem igen och som vanligt duschen. En underbar måltid med massor av gott att äta. Mitt på bordet stod där en kastrull fylld av ängsblommor i alla möjliga färger. Helt underbart. Detta var midsommarafton. Det kändes verkligen.

Det är som en tavla att se maten och den var fantastiskt god. Hela personalen avtackas och de har varit
helt underbara

Min mat för kvällen.......                   Tänk att en vandring kan göra så mycket !!! Ser  roligt ut!!!!!

Vi tackade personalen för god mat och trevlig underhållning samt alla guidade turer. Nu kände jag mig också som en av dem ... en nykläckt vegetarian. Kvällen var gästernas kväll och "alla" hade frivilligt tagit sig an något trevligt att berätta, sjunga eller dikta. Det kändes lite vemodigt att resan snart var över.

Dag 14 Fredag
Bussresan hem igen! Tog en sista promenad tidigt på morgonen tillsammans med Sven. Kommer att sakna det här stället. Folket- atmosfären- maten-ja allt. Vi har haft så roligt. Hur många mil jag har gått vet jag inte. Många blev det. Kläderna satt löst på mig nu så jag hade säkert gått ner några kilon.

Bussresan hem blev ganska jobbig. Jag satt som i ett skruvstäd och hade packning överallt omkring mig. Det låg folk i gångar och sov periodvis genom hela resan. Många mil väntade.

Så till slut...vad har jag fått ut av den här resan..

Det var en upplevelse av stora mått. Jag blev hänförd av alla vidder,alper och miljöer. Dessutom blev jag helomvänd till att äta vegetarisk kost. Min mage blev bättre med tiden och jag kände att detta var helt rätt för mig. Vill återvända och på nytt uppleva dessa branta stigar/leder både uppför och nerför samt beskåda denna underbara mäktiga miljö. Jag är frälst!
Tack alla för en fin tid som vi fick tillsammans. Våra härliga reseledare/kockar Tommy och Ola med sin personal som varit helt otroliga på att trolla fram maten mm. Vår busschaufför Per och Lotta (massör) som räddat mina ben och fötter ett antal gånger. Jag har haft "skitkul"!
Träffat många härliga människor som har varit så positiva och glada hela tiden. Sven inte minst med sitt kunnande och viljan att vandra och förmedla all sin kunskap till mig. Min rumskamrat Ann, Margaretha och Göran, Björn (andrechauffören), Jan....listan är lång... Tack för att jag har fått lära känna er alla.