Husbilsresan till Norrland....hemresan .......2006.07.07-30

Dag 7 fredag
Vaknade till regn och mycket ont i halsen och kroppen. Vi åkte iväg tidigt och kom upp till Hemavan. Vilket vackert ställe. Här hade jag velat ta en liten vandring. Från min Hälsoresa till Schweiz hade jag en vän där som pratade sig varmt om bl.a Hemavan och hade varit där ett antal gånger. Det hade varit kul att även jag kunde gå där...Men nu sa min kropp ifrån ordentligt. Den ville inte.. Hade feber och kände att ett läkarbesök var nog det  bästa för min del för tillfället.

Vägen från Mo i Rana var vacker och lite dimmig att köra bitvis...   Vi skulle åka den "Blå Vägen" ......

Lite spännande väg som kändes lite trolskt..................................

Det var så enormt vackert,,som ett vykort..var helt enkelt tvungen att stanna och andas luften och atmosfären....

Nu var det bra 56 km kvar till Tärnaby....................................dimman låg tät över bergen.....

Framme vid Hemavan och där åkte vi vägen upp till Kungsleden............

Hade varit roligt att gå leden där en gång.....det skall ju vara så vackert hade jag hört.....

Här fanns det olika leder att vandra på och vackra blommor syntes överallt........

Snart var vi framme i Tärnaby och vägen dit var som vanligt väldigt vacker......spegelblank sjö...

Vi letade upp läkarstationen i Tärnaby och där gick jag in och satte mig. Väldigt trevlig personal och ett fint bemötande. Tog prover och hade en stark infektion i hela kroppen...Äta penc..och hostdämpande...Inget vidare. Men skam den som ger sig...Sedan åkte vi vidare längs Blå Vägen. En mycket vacker väg som jag varmt rekommenderar. Vi åkte längst Umeåälven och kom fram till Storuman. Bytte väg till 45:an och passerade Vilhelmina - Dorotea och fram till Strömsunds Camping. En trevlig camping med bad och allt vad en camping hade att erbjuda. Plats 7 blev vi hänvisade till och på 8:an bodde ett trevligt par ifrån Långsele utanför Sollefteå. De började prata och snart satt vi i en livlig diskussion alla fyra. Mycket tågprat för han var lokförare. En green Cargokeps fick min sambo av honom och det var en lyckoträff!!!!

Läkarstationen i Tärnaby           ............körde vidare in mot Storuman och handlade mat....

Mycket skog passerades och slutligen hamnade vi i Vilhelmina..................

kom till Ångermanälven.............

bilen fick gå ett bra tag.......åkte under Dorotea Lapplands sydport....

Äntligen i Strömsund och vägen till campingen där vi stannade.......

En trevlig plats med trevliga tåggrannar......................................

Dag 8 lördag
Ett sent uppvaknande! Sov rätt gott den natten. Vi drack kaffe och hade en trevlig pratstund med lokfolket. En go dusch och sista disken innan vi lämnade Strömsund. Färden gick till Yxskaftkälen där det fanns miniatyrlansdskap av båtar/tåg och miljöer från inlandsbanan.

Ett annorlunda tåglandskap med större lok i utemiljö...mycket tågprat med ägaren till arbetet...

Tackade för oss och vi begav oss vidare söderut ...naturligtvis skymtades det tåg lite varstans.....

Färden fortsatte mot Åre och där parkerade vi för natten på en parkering nära Åre station mitt i centrum. Kvällen blev...hm..lugn! Trodde vi ja! Knotten invaderade bilen totalt. De kröp in i myggnätsfönstret vi hade i bilen. Fattade först inte vad det vad som kröp i nätet förrän vi blev angripna...Det var en pärs...Det var dessutom varmt så vi var tvungna att ha fönstren öppna. Men de helvetiska knotten kröp in mellan de små hålen och bet oss. Nu vet vi vad knott är...hahahahahahah!!!! Är det inte busungar som kör runt på parkeringar så är det KNOTT!

Välkomna till Åre...                                             Utsikt från parkeringen upp mot bergen...

Dag 9 söndag
Vaknade tidigt av att regnet smattrade på bilen. Inget vidare. Hoppades att det försvann så småningom. Hade så gärna velat komma upp på fjället. Men dimman låg tät däruppe och molnen var envist långt nere och slickade berget. Vi var envisa och trotsade vädret. Köpte en kabinbiljett och 20 min senare satt vi i liften och åkte uppåt. Hör och häpna! Molnen skingrade sig och vi såg landskapet under oss. Otroligt vackert. Väl uppe så var det 800 m gång upp till Åreskutan. Dimman tätnade igen men vi gick uppåt bland stenar, snö och stenrösen. Lite andfådda blev vi men det var så fräckt att gå där. Vi kämpade på och nådde till slut Åreskutan! Gick till en platta och blickade runt...ser dimma, sol och landskap. Ringde till min kära mor och berättade vad vi var. Hon hade ju varit här....Efter en stund lämnade vi platsen och gick neråt. Väl framme vid liften började det att regna enormt! Inne på restaurangen åt jag en god vegetarisk sommarsallad. Plötsligt började det hällregna och stora hagelskurar "anföll" huset. Kändes skönt att vistas inomhus just då. Det började t.o.m snöa lite. Konstigt väder. Solen visade sig till slut och vi tog liften ner...

Utsikt från liftstationen                                Inget vidare väder...

Vi tog liften upp till Åreskutan......................

Vilka vyer...det var fint här i Åre                                 En härlig snäll hund följde med i liften

Dimman tätnade när vi kom upp till första etappen

Dimman var tät och vi hoppades att den skulle försvinna....kom till ett snöparti...som vi måste gå på....

Det var rätt halt att gå här när det var så dimmigt...men kul ändå!!

Min sambo traskar envist upp bland stenblock och småsten...vi skulle upp....

Upp kom vi och nu kom dimman tillbaka igen...säkert väldigt fint på vintern..

Dags att återvända neråt.... lite mer besvärligt blev det när dimman tätnade...

Snart nere vid restaurangen.................................

Tog liften ner och snart satt vi i bilen igen för att köra vidare söderut.....

Vi åkte fram till en kyrka som låg i Kall och tittade på den. En mycket vacker kyrka väl värd att ses. Färden gick sedan genom Frösön och vi hamnade på Östersunds Camping. Där gick vi ca 8 km fram och tillbaka till centrum och centralstaion. vilken härlig dag! Mycket gång och härliga vidder.

Framme vid Kalls kyrka och längre bort kunde man skymta Åreskutan ....

Vägen vi åkte på bjöd på många vackra bilder att ta till sig..................

Det kändes skönt att äntligen vara framme vid Östersunds camping....

En promenad in till station och till centrum i Östersund.....

Dag 10 måndag
Efter en regning natt, duschade vi och jag diskade och kokade kaffe. Sedan lämnade vi Östersund. vi åkte in på en rastplats norr om Svenstavik och fika och åt frukost. Tankade bilen och drog mot Dalarna. Åkte förbi Ytterhogdal och tog ett fint foto på kyrkan. Stannade till i Sveg på folkparken där och tog en paus.

En vacker kyrka i Ytterhogdal......................................framme vid Sveg

Vi åkte vidare genom Orsa Finnmark. Stannade i Nusnäs och tittade på dalahästtillverknikng. Köpte doppresent till Maja och t-shirtar till Ella och Emelie. Kul att se hela proceduren. Från början till slut. Efter besöket åkte vi till Tällberg som också ligger vid Siljan. Gick in på Klockaregården och köpte nostalgi-cd..hjortronsylt och dricka. Vädret blev vackrare och varmare igen. Stannade vid Leksand och där lagade jag lite mat till oss. Fortsatte sedan mot Hedemora och en rask promenad på elljusspåret. Det var skönt. Färden gick sedan till Uppsala. Kolla båttider....mm

Inne i Orsa                                                            Vacker midsommarstång....

Nu kom vi fram till Nusnäs och dalatillverkningen där...

Det var riktigt kul att se hur de tillverkade hästarna och andra djur....ett fint handarbete vill jag påstå

Sa hejdå till Nusnäs och drog vidare mot Tällberg............

Stannade till på Klockaregården och promenerade runt bland de vackra husen och fräcka bilarna......

Vi tackar för oss och åker vidare mot Hedemora och en skön promenad på ett elljusspår

Det var skönt att röra på sig och få lite frisk skogsluft.....

Resan gick mot Uppsala och in till centrum...en av mina bästa favoritstäder....

Stannade för natten och kopplade av ....

Dag 11 tisdag
Riktigt varmt ute igen. Alldelses tyst inatt. Sovit rätt så ok. Men hostan och den onda halsen ville inte ge sig. Måste peppa mig hela tiden. Vi besöker min sambos pappa. Duschar och pratar bort en stund. En tripp in till Alunda gjordes. Köpte kaffebröd och bröd. Smaskade i oss en massa onyttigt. Åkte vidare till en tågutställning som vi var på för ett år sedan. Lite mer hade hänt med utvecklingen av tågbanan. Klarar bara inte av skrytiga "gubbar" som tycker att de är så bra. Sedan åkte vi in till Uppsala och tittade i affärer. Hittade lite smått och gott.

På väg till en tågutställning i Alunda.............................inomhusanläggningen...

Gjorde inget mer den dagen..
Anläggningen inomhus

Dag 12 onsdag
Det hade blåst mycket inatt men annars var allt lugnt. Vi åkte in till Uppsala. Jag fick se slottet igen och gå in i Uppsala domkyrka. Jag är verkligen förälskad i denna kyrka. Den är så mäktig, pampig och vacker att den trollbundit mig var gång jag ser den.Den står där så majestätisk och lyser över stan och över vidderna runt omkring. Kyrkan som står bredvid heter Helga Trefaldighet och där hade min sambo konfirmerat sig. En mycket gammal och historisk kyrka som är värd ett besök. Efter vandringen åkte vi till Sunnersta camping som ligger alldeles vid Mälaren. Där stannade vi. Tog en promenad längs strandvägen till Skarholmen och åt en förträfflig måltid med gott vin till. Restaurangen låg alldeles vid vattnet så att man kunde höra klucket från båtarna. Underbart rogivande. Solen glimmade och allt var bara så härligt.

Körde vidare mot Uppsala igen...                     Vi parkerade på slottet

och gick sedan runt .................................................

Kanonerna prydde sin plats och Gunillaklockan stod så stolt i bakgrunden..

Helga Trefaldighets kyrkan som står bredvid Uppsala Domkyrka

Entren in till Uppsala Domkyrka                                    En mäktig kyrka som man måste gå in i.....

Uppsala är Pelle Svanslös stad och där går Maja Gräddnosloppet varje år..Själv har jag sprungit den ett år och det var riktigt kul...En vy ifrån Sunnersta Camping och en båt som tuffar förbi....

En härlig strandpromenad fram till Skarholmen..............

Vägen var väldigt vacker att gå på ....             skönt att vara framme och svalka sig med en flaska rosé...

Dag 13 torsdag
Vaknade sent idag...ca 9.00. Luften kändes härligt ljummen. Kokade kaffe och vi satt ute och åt frukost utan mygg och knott. Ringde min bror. Ville hälsa på. Vi åkte till Rindö och stannade där över natten. De hade en blomstrande trädgård med en enormt stor jasminbuske som doftade ljuvligt. Rosenbusken längre bort doftade underbart. Så här satt jag och doftade och kände mig som tjuren Ferdinand....hahahahah!

Färjan över till Rindö från Waxholm                   En doftande jasiminbuske prydde hela trädgården

Usikten från huset.......................................    Tack för en jättetrevlig kväll.................

Dag 14 fredag
Vaknade till en god äggfrukost och nybakat bröd som min bror hade bakat. Vi gjorde en utflykt till Stockholm för att leta upp en tågaffär. Fann den till slut. Väl tillbaka till Rindö bröt vi upp och styrde färden mot Värmdö för att hälsa på goda vänner. Åt gott och drack gott!

Färjan från Rindö till Waxholm....................................

Färjan från Rindö till Värmdö..........................

Familjens katter ......fina raskatter

Dag 15 lördag
Vaknade efter en god sömn. Vi åt en god frukost hos våra vänner och sedan tog herrskapet med oss på en tur runt Värmdö. Innan dess hade vi traskat runt i deras omgivning..huset låg så vackert med Torsbyfjärden (Östersjön) nedanför. Vi åkte till Skavsjö och åt goda smörgåsar med kaffelatte till. Åkte till olika båthamnar och hade en trevlig vistelse tillsammans.

Egen båtplats och ett underbart läge förgyllde hela platsen...................

En gammal fin skola från 1507                                   Grantomta Montessori skola

Vi åkte till Stavsjö..............................                  gick in på en fin uteservering och åt goda mackor..

Här var väldigt fint att promenera

En idyll                                                           En lustig björk..............

Det var så härligt att se båtarna segla förbi......

Gamla härliga hus med blomstrande båtstopp så att inte det blev fartkörning här...Ett tips kanske!!!!

Dag 16 söndag
Hemresa idag. Det kändes skönt med tanke på hur jag mådde. Hade försökt att skärpa mig ordentligt men kände att nu var jag rejält trött i kroppen. Ville hem...
Det hade varit en innehållsrik resa med mycket upplevelser och intryck. Åker gärna sträckan en gång till kanske då mer för att vandra och röra mig mer. Några dagar i Hemavan hade inte varit så dumt. Att vandra i Åre..ja varför inte. Se Kiruna igen...tyckte mycket om kyrkan. Säkert finns där fina leder.