Fortsättningen på husbilsresan från Schweiz
                                 2007.07.07-13

Del 2

Dag 7 torsdag
Natten hade varit helt ok. Mycket stök med långtradare men framför allt bilister-husvagnar mm . Ingen hänsyn till tystnad. Tuta-väsnas och kör. Men så är det väl på en sådan här plats. Man är sig själv närmast.
Men en positiv sak var att himlen var klarblå - HURRA! Inte ett moln!

Vi åkte till Vianden En mycket gammal pittoresk stad med stenhus och kullerstensgator. Här bodde "Victor Hugo" en tid. En fransk författare, dramatiker och diktare....från tidigt 1800-tal.
Vi lagade lunch i bilen och strosade genom staden, väldigt liten men gullig, om man nu får säga så om en stad. Vädret mulnade till så vi bestämde oss för att köra vidare in i Belgien och ut till västkusten. Vi åkte förbi Radio Luxemburg som sände sina program därifrån...rätt häftigt att se detta i verkligheten.

Skönt att komma iväg igen och solen sken för en gångs skull......................

Radiosändaren i Luxemburg..............................

Landsvägarna är trevliga att åka på med majsfälten vid sidan om ..... kommer så slutligen in i Vianden.

Svårt att köra på kullerstenvägar men idyllen är bara så vacker.... stannar här för att laga lunch och titta på staden.

En småtrevlig stad att strosa i....

Fina lyktstolpar prydde stan och Hotel Victor Hugo som låg så vackert vid floden..

Väl värd ett besök!

Luxemburg var ett väldigt lummigt land med vackra öppna vyer blandat med skogsalléer och tung skog. Att resa på vägar i Belgien är inte att rekommendera. Hela husbilen skakade och väsnades ända fram till kusten. Visst....några vägar var ok...men lätt räknade.
Men vi fick lön för mödan. När vi kom fram till Oostende öppnade sig ett nytt scenarium. Vi kom till en s.k. riviera. Helt fantastiskt. Vi åkte "strandremsan" som inte syntes p.gr.a en hög vall men man kunde ana att bakom vallen låg playan.
Imorgon skulle vi undersöka den. Det var dessvärre svårt att hitta en camping, men efter mycket letande hittade vi en i Blankenberge utanför Oostende. Jättfint men dyrt. Väl installerade tog vi ut stolar,bord och vin. Sol ännu, hurra fastän klockan var 19.45. Nu njöt vi efter ca 40 mils körning genom Belgien.

Äntligen framme vid Oostende och en helt annan miljö..........................

Det kändes nästan som en sommarsemester på playan.................

Dag 8 fredag
Sov gott inatt. Vaknade vid 7.30. Gick upp och himlen var blå. Vi åt en äggfrukost och packade ryggsäcken. Sedan gick vi till stranden. WOW! rena playan! En härlig sandstrandsremsa som man inte såg slutet av. Hittade en härlig plats. Tog årets första bad, hör och häpna. rätt kallt med det var ett måste.
Efter ett tag när vi hade legat och gassat oss upptäckte vi små flygmyror eller loppor som invaderade våra kroppar. Såg att fler slog bort kryp de hade på sig. Usch, nej vi gick därifrån och travade vidare ut till en lång pir. Kunde se Engelska kusten skymta i horisonten .....Stora segelbåtar blandat med vanliga båtar var storslaget. Vi fikade längst ut på  piren med medhavd picnic. Här myllrade det av hundar i alla storlekar. Mest småhundar.

Hittade en fin camping med bra läge och vatten intill bilen....

Undrar just vad som dolde sig bakom vallen tro.......

Kändes konstigt att från alper samma resa uppleva playan nästa "dag".....

Stranden var underbar att gå på och ett bad var jag helt enkelt tvunget att göra...

Vi kände att det var dags att bryta upp från alla sandloppor och gå längs vägen till nästa plats....

Kom till en lång pir som vi gick ut på....här var sanden lite bättre att ligga på....

Det såg så fint ut med alla segelbåtar i olika storlekar segla förbi...................

Ute på piren och för att blicka ut över havet och se horisonten till Engelska kusten...

Vi drog efter dusch , byte av sängkläder och påfyllning av vatten vidare mot Holland. Efter en del letande efter en plats att stå på vart vi besvikna. Inte en enda plats hittade vi. Vi hade tänkt att gå in på en nöjespark i Efteling men det var stängt för dagen. Lagade till lite mat på en rastplats och vi ställde oss på en tapp igen. Hoppades att morgondagen hade något att bjuda på. Hade pratat med Sverige och där hade det regnat och åskat i snart två veckor. Översvämning i Skåne bl.a Stackare...då hade vi bättre väder här.

Dag 9 lördag
Sovit dåligt inatt. Sängen inte bra..är som en vagga. Solen sken redan när vi vaknade vid 7-tiden. Vi åkte tillbaka till Efteling. Åt frukost där och förberedde för dagen. Väl inne i parken hade vi vädret med. Parken var väldigt fin- allt i sagornas värld. Åkte några häftiga attraktioner. Gick där i 5 timmar och det kändes i benen.

På väg in till Efteling och till parkeringen för att stanna där några timmar och göra parken....

I väntan på att få komma in kunde man beundra alla vackra blomsterrabatter som fanns där...

Nu skulle man in och se på allt som fanns där...härligt med en glad orkester som hälsade oss välkomna

Här fanns mycket att göra och rätt så trivsamt att gå och åka med....

Är du mer intresserad av att se vad som fanns inne i parken kan du klicka på den här bilden för att komma in:

Efter besöket åkte vi norrut. Åkte längst kusten och hamnade på en camping alldeles vid stranden. Camping Zandvoort, dyrt över 300 skr. Men vädret var kanon. Vi gick ner till en enorm lång beach. Folkvimmel utan dess like. Det här hade tjejerna gillat. Promenerade och njöt av stranden, utsikten och vädret. Väl tillbaka åt vi lite god mat och ett glas rosé.
Nedanför oss campade ett helt tyskgäng och härjade vilt. Lite oroväckande tyckte vi allt. Spelade rasistmusik på högtryck. Höll på till 2 på natten. Dessutom var det någon som drog ut kabeln för oss....Vi brydde oss inte.

En fin campingplats fick vi........                         och här bodde campingägaren själv....

En kanonfin strand med massa möjligheter att ha kul på..

En underbar solnedgång                                      Ett jobbigt gäng som förde väsen....

Dag 9 lördag
Grattis hälsningar hem till Hera som blev 1 år! Hoppas hon fick en fin dag tillsammans med sin syster och uppfödare. Jag längtade väldigt mycket efter henne nu. Varit ifrån henne länge.....Vet att hon gjort mycket bus ....
Vädret ganska soligt. Men tyskgänget förde ett fruktansvärt oväsen och hade rasistisk musik på som hördes över hela campingen. Värden var sur som ättika men vågade tydligen inte säga till. Vi beslöt att åka vidare. Upp genom Alkmaar och fram till en ca 5 mils vägbank. Häftigt! Vi gjorde två stopp på den och fikade på den första. Längre fram kunde man gå över på en bro till andra sidan och gå upp i ett torn och skåda utsikten. En upplevelse att se detta. Skickade vykort!

Framme vid Alkmaar och stod på bron som såg ut över båda sidor om vägbanken...häftigt!

Vilken utsikt och det var helt fantastiskt att kunna se på det här sättet!

Åkte vidare och körde lite fel. Hopplösa vägarbeten som styrde oss fel ibland. Det var hur mycket vägarbeten och omläggningar som helst. Var en aning irriterad över detta! Hamnade slutligen på en tapp igen 23 mil från Flensburg. Hoppades på god sömn. Långtradare i all ära...de tar stor plats och gör som dom vill. Hopplöst!

Där vanlig bilar stod ställde sig långtradarna .....brydde sig inte...

Dag 10 söndag
Nattens sömn hade varierat vill jag påstå. Det hade åskat och blixtrat alldeles kolossalt. Var rätt rädd men försökte hålla masken. Regnet hade hunnit ikapp oss och vi hade känning av det. Åt en stadig frukost och drog oss sakteligen upp mot Flensburg. Tråkig autobahn inget att se ....bara långtradare....är rätt trött på dem nu.
Väl framme gick vi in på ett mindre ställe som hette Fleggards och sedan in på Calles. Letade oss fram till Citty-Markt. En jättestor byggnad med massor av affärer. Det hade blivit rätt sent och vi var trötta så vi övernattade på parkeringen utanför Citty-Markt. Det dög bra och det var tyst runt omkring oss.

Dag 11 måndag
Sovit bra. Parkeringen var lugn och här var det tyst. Tre husbilar hade parkerat sig bredvid oss. Vädret bättre, kan skåda en strimma blått där uppe...
Var inne och handlade och sedan körde vi vägen Kolding - Odense - Själland - Köpenhamn - Malmö....
Åkte in till Helsingborg och tittade in i Märklinaffären där men inget lok denna gång.
Åkte sedan och hälsade på mina flickor som studerade i Halmstad.

Citty-Markt innifrån

Det var en semester med mycket bilåkande, bilen hade fått känna att den fanns. Vädret hade väl inte varit det bästa men bättre än vad svenskarna hade det i alla fall. Sju länder hade vi varit i och sett mycket varierande landskap - vägar - hus och härliga människor.