Husbilsresan till Tyskland - Österrike - Italien 2006.04.14 - 25

Dag 1 Långfredagen
Vi skulle till Holland för att möta våren hade vi tänkt oss och titta på blommor. Vi gick upp redan kl 3.30 och började att åka. Det var mörkt men nu hade jag en semester på 13 dagar i sikte. Vi tog Helsingborgsfärjan över till Helsingör. Genom Danmark och via Puttgarden, till Tyskland.

Vädret var väl inte det bästa, mulet och lite gråruggigt...men jag hade semester....

Det var nästan inga bilar så här dags och tomt var det på restaurangen...skönt!

Vi blev väldigt förvånade över att det inte fanns så många långtradare ute på vägarna när vi väl hade kommit över til Tyskland. Därför ändrade vi våra planer direkt. Holland var det från början MEN vi sticker neråt sa vi. Det var tomt på motorvägarna och det kändes helt underbart. Vi körde mil efter mil och totalt blev det 113 mil. Vi tog sikte på Rothenburgs ställplats, för övernattning. Denna vackra stad med sin historia. Den får man bara inte missa. Har varit där förrut och hade bara goda minnen av den.

Här hade Blåöga fått en kompis på andra sidan ställplatsen.....................hallå Grönöga!!!!!!!

Dag 2 Påskafton                      Glad Påsk!
Vi gick in till stan och tittade på alla fina hus och skyltfönster. Det var en fröjd att gå där. Kullerstensgator och små gränder blandat med lite nytt. Skyltfönster som var dekorerade med ett överdåd av pynt. Fina affärer med lyxiga artiklar. Utbudet var stort. Torget hade vaknat och där stod stånd med diverse grönt och annat ätbart..... Köpte grönt, frukt, dinkelbröd och ägg. Sedan gick jag till "min affär" Käthe W...där är det jul året runt och är så stort att man bara gapar. Tyvärr fick jag inte ta foto där, förbjudet. Kan förstå det.....

Muren runt hela staden                                            Det är lätt att gå vilse här...utgångar överallt

På väg in till centrum .....                                          En fantastisk härlig stad att vandra i.

Här låg torget där vi köpte alla grönsaker och ägg bl.a

Min favoritaffär som jag bara måste in i.....                    Hejdå Grönöga...nu drar vi mot Bad Gastein....

Åter på motorvägarna för att styra kosan mot Österrike..........
   Vignetten på plats...

Vi bröt upp ganska tidigt och åkte mot Österrike. Målet blev Bad Gastein.  Så det blev raka spåret dit. Någon camping i Bad Gastein fanns inte utan vi fick åka ner och leta upp en i dalen. Hittade en camping som låg fint bredvid en golfbana. Här installerade vi oss.  Gjorde iordning vår påskmiddag och till det rött vin. Gott! Ringde hem och önskade alla en glad påsk.

Vägen upp till Bad Gastein                                        Nu kunde man se skylten äntligen....

Dag 3 Påskdagen
Vaknade till regn, men vad gjorde det! Vi hade semester. Dagens frukost bestod av jordgubbar, apelsin, grönsallad och magmedicin! Vi väntade på att solen skulle visa sig. Det fick vi vänta på så därför bestämde vi oss för att trotsa regnet beväpnade med paraplyer. Ut i regnet och traskade hela långa vägen upp till självaste stadskärnan. Vägen var enormt brant. Väl uppe promenerade vi bland gator och hus. Mycket folk trots årstiden, regn mest hela tiden. Hittade en Pizzeria och där åt vi lunch. Smakade så där, tog en sallad.

Campingen nere i dalen                                                 Vår frukost.....

Det blev en lång och brant promenad upp till centrum....

Nu var vi äntligen uppe och regnet hade så smått slutat ...bara duggade lite....

Stan var fin att se ....vi gick gata upp och gata ned.......

Regnet det duggar tätt så en bit mat smakade gott i väntan på att solen skulle komma fram............
"Svenskhotellet" skymtar i bakgrunden.

Här är nog väldigt fint på vintern med alla skidbackar och dylikt....

En paus i allt gående med en god glywein slank ner....          vy över stan...

Efter den goda drycken började vi sakta gå ner till campingen igen. Det var ju lika brant ner som upp ..he he he... fötter började kännas ..lite gottont!

Var nu nere i dalen igen och vi gick totalt 11 km ...bra gjort av oss tyckte jag!

Tillbaka till campingen igen och där slappade vi resten av dagen!

Dag 4 Annandag Påsk
Vi vaknade tidigt och bestämde oss för att resa till Italien, pga allt regnande, en resa på 64 mil. För att köra närmaste vägen planerade vi att åka söderut via biltåget mot Italien. Men campingdamen avrådde att köra till stationen eftersom vi inte fick medföra gasoltuber på biltåget. Det innebar en extra omväg på ca 25 mil. Vi hade varit i Lido di Jesolo för tre år sedan och det kunde vara roligt att återse platsen igen. Hoppades att den var öppen ....man kunde aldrig veta...
Vi åkte genom tunnlar i bergen och kom slutligen fram till "försommaren" konstigt nog. Här blommade allt. Forsthyian blommade, björkarna hade slagit ut, maskrosängarna i full prakt bland alla vinplantor. Vilken skillnad från andra sidan av bergen.

Här går vägen mot Italien...................................................

Tunnel in och tunnel ut.............tunnel in och tunnel ut!

Så var vi strax inne i Italien..............................Italien nästa!

Här blommade maskrosorna ikapp med vinrankorna  .......och en blommande korsning.....

Vi åkte fram till International Camping, där vi stått tidigare, men tyvärr var den stängd. En snorkig dam förkunnade att den öppnar igen den 1 maj. Besvikna och trötta körde vi vidare och hamnade på andra sidan av stan och hittade en liten men trevlig camping där vi parkerade för natten. Till mindre än halva priset. En promenad ner till beachen, där vi gick 3 km. Helt underbart! Här fanns ungdomar som spelade beachvolley på stranden och någon doppade benen. Fram till den långa gågatan och en pinacolada och en banana split, som mellanmål. Det gick fort att gå hem sedan ....

En trevlig men liten camping med gästvänlig personal.........Bakom mig ses receptionen.....

På väg till beachen                                       Vilken skillnad på väder.....WOW!

Det var så skönt att gå här igen....varmt var det också....men vattnet var fortfarande lite svalt...

Ett måste är den stora 6 km långa gågatan med                   blommande tulpaner....

fordon för både stora och små.....                               tillbaka till stranden som tar oss hem igen....

Dag 5 Tisdag
Ätit vår första frukost ute. Gick ensam in till gågatan längst stranden igen. Ljuvligt! Lite disigt väder men varmt, 21 grader. Gick och gick säkert över milen. Köpte vykort och lite nya badkläder. Tillsammans gick vi in till gågatan igen. Alla affärer var stängda och vi var hungriga. Hittade slutligen en liten bar och åt en god pizzakaka. Där väntade vi på att affärerna skulle öppna igen. Men Ack! Gick hem i ösregn. Efter regnet gick vi åter in en bit och handlade mat.......fyllde på kylskåpet. Besökte en närbutik med en gammal farbror, som vi kommunicerade med via teckenspråk o läten. Vi behövde köpa ägg så det fick bli lite kvack, kvack för att göra oss förstådda, och vi fick våra ägg.

Dag 6 Onsdag
På morgonen bestämde vi oss för att bryta upp från campingen. Vädret var sämre och vi ville till solen. Efter vår äggfrukost sa vi hejdå till Lido, med 14 grader varmt den dagen.

Tack för den här gången vi kanske återkommer...........................

Åter upp på motorvägen västerut, som var rätt så stressig, med dubbla långtradare i högerfilerna. Här kryllade det av långtradare och tutande bilar. Italien tänkte vi! Har aldrig sett så många långtradare samtidigt. Där ligger autobahn i Tyskland i lä vill jag påstå. Solen styrde oss till Gardasjön och det var en mycket vacker väg dit så småningom. Väl framme vid Gardasjön åkte vi ner till en fin hamnstad som hette Sirmione. Det bodde säkert väldigt mycket "fint" folk där. Lyxiga hus och stora båtar. Därefter åkte vi vidare längst Gardasjöns västra sida. Så vackert allt var där. Lummiga slätter omgivna av alptoppar i horisonten. Väl framme vid campingen Gardone Riviera installerade vi oss, även där hos en gammal snäll farbror. Åt en god middag och solade vid vattnet. Drack gott och njöt i "fulla drag". Var sedan inne i byn och köpte mat och dryck. Vi hade det skönt!

Jobbig och tråkig väg                                           Framme vid Gardasjön och hamnstaden Sirmione

Gardasjön låg vackert till och här var så fridfullt att vara.....

Hittade en fin camping nära vattnet och här tog jag ett skönt dopp! Vi fick en tysk husbil som granne - ett väldigt trevligt äldre par, som berättade att de bodde i Munchen, men skulle aldrig tänka sig
att köra norrut i Tyskland. De hade aldrig varit norr om Munchen !! Kul.

Lite sol ville jag ha på kroppen innan det var dags att gå upp till byn....

Vägen upp till centrum

Dag 8 Torsdag
Vaknade tidigt och åt en stor frukost och såg att solen fortfarande var med oss. Vattnet kluckade och båtarna körde förbi, fåglarna kvittrade. Härligt med våren! Kl 15.30 lämnar vi campingen. Handlade lite dryck till rätt priser.

Åker in till affärern ......................................................handlade mycket gott!

Färden går längst Gardasjön. Krokig, många tunnlar, smal och massor av långtradare. Men vägen var "maffig". Snöiga alptoppar syntes i bakgrunden till en vacker vy bestående av gräsklädda kullar, sjön, och vinlandskapet. Vackra hus med vackra trädgårdar passerades.

Mycket vacker väg längst Gardasjön..................

Lite spännande var det allt att möta stora bussar mm.... I dessa tunnlar är det en fördel att vara utan alkov på taket.

Det blev många intryck från Gardasjön..........

Kommit fram till Europabrucke med vägarbete......Det blev även ett MacDonaldsbesök i Brenner. Antagligen Euroas vackrast belägna McD.

Åkt förbi Brennerpasset och nu öppnar sig landskapet igen................

Hoppbacken i Innsbruck skymtas i hastigheten och vi kör och kör, för att slutligen komma fram till ställplatsen i Kempten...................

Dag 9 Fredag
Vaknade tidigt och åkte iväg till Merklingen och åt en god frukost där. Sedan in till modelljärnvägsutställningen. Många fina lok och stor anläggning. Helt fantastiskt! Köpte lite roliga prylar där.

Här skulle vi in och titta på ett enormt tåglandskap....väl värt ett besök!

Tänk om man kunde få bygga ett sådant här landskap......häftigt!

Måste köpa med lite till vår anläggning förstås..........  en fin entré ...

Sedan fortsatte färden till Göppingen, och Märklinbutiken. Något besvikna över att affären inte var som förrut. Fast kul att återse den igen. Vi letade upp en ny ställplats och hamnade i Kaiserslauten. Trötta och något nedstämda bestämde vi att den här trista platsen fick duga för oss över natten.

I Göppingen och in i tågaffären......

Dag 11 lördag
Vaknade och var gladare till humöret. Åt en äggfrukost och snabbt iväg. I riktning mot Moseldalen. Först in till Tysklands äldsta stad Trier. Där gick vi ett par timmar. Köpte ett par billiga jeans. Stan var väldigt trevlig och typisk tysk. Gamla byggnader med många kyrkor blandat med nytt.

Mycket tät trafik på den här sidan ...................

En mycket gammal stad Trier ......

Köpte lite smått och gott därefter tackade vi för oss och körde vidare......

Därefter körde vi längst Moseldalen. Helt fantastiskt, jag har aldrig sett något liknande. Vinplantager på båda sidor om Mosel. Stannade i Bernkastel på en ställplats. Rekommenderas! Satt utanför bilen och kopplade av . Sedan gick vi in till centrum och åt en god måltid på en restaurang vid floden. Promenerade gata upp och gata ner efter maten och in i gränderna för att sedan avsluta vid en bar utanför ställplaten. En god amarettoglass var inte så dumt. Kvällen var ljummen och vi njöt av vårens ankomst.

Man såg vinplantager på båda sidor om Mosel......

Här stannade vi på en fin ställplats vid Bernkastel - Kues........

Efter en god måltid traskade vi in i gränderna på kullerstensbelagda gator.....

En skön promenad och sedan tillbaka samma väg till husbilen....

Här åt jag en god glass och blickade ned mot husbilen vid flodstranden.....

Dag 12 Söndag
Iskallt i bilen när vi vaknade. Himlen var grå och trist. Åt en god äggfrukost. Nu åkte vi vidare. Moseldalen var helt fantastisk. Mängder av vinodlingar överallt längst Mosel. Vi tannade vid en liten by som hette Ediger- Eller. Där fick jag provsmaka vita och röda viner plus cognacslikör. Jättegott! Köpte några flaskor med mig hem. Åkte vidare till Koblenz.

Stannade till vid en liten by för att gå in och provsmaka vin...kom ut med ett paket......

Dag 13 Måndag
Tillbaka till Puttgarden. Sov på färjeparkeringen. Vaknade tidigt av bullret från alla långtradare. Men vi var först framme vid Bordershop. Det var hur stort som helst. Där gick vi omkring ett par timmar säkert och sedan tog vi färjan över till Danmark. Tråkigt väder, disigt och grått. Men vi var på väg hem till Sverige igen.

Först framme vid Bordershop....                                   Sverige igen!

Det var en härlig vårsemester vi hade med mycket upplevelser och intryck.